جامعه > آموزش - سرپرست وزارت آموزش و پرورش امروز در نخستین نشست خبری خود به تشرح برنامه هایش در این وزارتخانه پرداخت؛ برخی اتفاقات در دوره حاجی بابایی را تایید کرد و به برخی انتقاداتی داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ علی اصغر فانی گفت: در این موقعیت جدید که در این وزارت آموزش و پرورش هستم باید مسایل را بشناسیم. من از روز اولی که در وزارتخانه مستقر شدم جلسه ای با معاونان وزارتخانه و 30 نفر از همکاران گذاشتم. بعد هم جلسه هایی با تک تک معاونان و مدیرانشان گذاشتم و تلاشم این بودکه از دید معاونان مسایل را بشناسیم. چون آموزش و پرورش جایی نیست که بدون مطالعه کارشناسی و با شتابزدگی کار شود.

او گفت: آموزش و پرورش محلی است که باید با تحمل و آرامش حرکت کرد تا مردم با امید به آینده و با آرامش بتوانند زندگی کنند

فانی به اجرای برخی طرح ها در آموزش و پرورش گفت: فعالیت هایی که در آموزش و پرورش آغاز شد و اجرای طرح ۶-۳-۳ بخشی از سند تحول نظام آموزشی است و کاری است که سال قبل آغاز شده. اما باوجود مشکلاتی که در اجرای ۶-۳-۳ با مواجه هستیمِ نمی توانیم حرکت آن را متوقف کنیم. اما سیاست ما رفع مشکلات اجرای ۶-۳-۳ است.

او گفت: مشکلات درحالی است که ۶-۳-۳ نکات قوت فراوانی در آموزش و پرورش می تواند داشته باشد؛ مشکل پیش دانشگاهی را حل می کند، هدایت تحصیلی را به سال سوم دوره اول متوسطه انتقال می دهد. در جهت عدالت آموزشی است؛ کسانی که به آموزش ابتدایی بسنده می کنند،‌ پایان کار آنها با ۶ کلاس تحصیلی قابل دفاعتر است.

سرپرست آموزش و پرورش در زمینه این سیستم آموزشی گفت: در سال ۸۴ در کتابی که پایان دوره سرپرستی خودم منتشر کردم،‌ یکی از پیشنهادها اجرای ۶-۳-۳ بود. اما اکنون مشکلاتی دارد. یکی از آنها شروع این تحولات از سال ششم است. در حالی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسوولان وقت اموزش و پرورش گفتم باید از پایه شروع کنید. اما دوستان عجله داشتند.

او گفت: سال ششمی که سال گذشته آغاز کردیم مبتنی بود با یک دوره ۵ ساله ابتدایی، وقتی می خواستیم بر آن اساس هدف گذاری کنیم و کتاب طراحی کنیم با مشکل مواجه بودیم برای تامین نیروی انسانی کلاس ششم نیز کار شتابزده ای انجام داده اند. در حال حاضر تدابیری را اتخاذ کردیم که امیدواریم مشکلات برطرف شود؛آموزش معلمان کلاس هفتم در حال انجام است. تاکید این بوده که معلمان بدون آموزش وارد کلاس نشوند

سرپرست وزارت اموزش و پرورش در ادامه گفت : در این چند روز تلاش این بوده که بازگشایی مدارس با کیفیت بالایی صورت بگیرد. برنامه ریزی ها این بود که سعی کنیم تا روز ۱۵ شهریور آماده برای بازگشایی باشیم، دانش آموزان پیش از شروع سال تحصیلی به مدارس می روند و برنامه درسی شان را میگیریند تا روز اول مهر کتاب هایی داشته باشند که برنامه ریزی شده باشد.

 

تصمیمات آموزش و پرورش نباید به مردم فشار بیاورد

او در ادامه به بایدهایی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت:  ۱- وقار و طمانینه علمی در آموزش و پرورش باید وجود داشته باشد. هیچ تصمیم شتاب زده ای را نمی پذیریم. این تصمیمات شتابزده مشکلاتی را برای خانواده ها و معلمان و فرهنگیان بوجود آورده است
دوم پرهیز از حرکت های جنجالی و رسانه ای است. أموزش و پرورش حایی نیست که وزیری آن هرچه به نظر شخص خودش می رسد بلافاصله مطرح کند. بلکه باید این نظرات در لایه های مختلف وزارت اموزش و پرورش از ستاد تا مدارس بررسی و نهادینه شود.

فانی گفت: اگر برخی از طرح ها ناموفق بوده است به این دلیل استکه لایه های مدیریتی نسبت به ان ایده و فکر توجیه نشده است.
اجرای طرحها و تصمیمات در آموزش و پرورش باید پخته و خالی از عیب و نقص و با کمترین خطا باشد. با توجه به اینکه مخاطب فراوانی داریم و عمر دانش اموزان و انگیزه دانش اموزان برای ما مهم است، باید تصمیمات پخته و مطالعه شده و کارشناسی شده باشد

او گفت: تصمیمات ما در آموزش و پرورش نباید به مردم فشار اقتصادی وارد کند . نباید دست در جیب مردم بکنیم. پس تصمیمات آموزش و پرورش باید طوری باشد که به مردم فشار وارد نکند. تغییرات باید در حدی باشد که که اضطراب در خانواده ها و دانش اموزشان و وابستگانشان ایجاد نکند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: آموزش و پرورش شش رکن اساسی دارد؛ معلم، مدیریت، محتوا و برنامه ها، فضا و تجهیزات، مقررات و نظم و انضباط و در آخر بودجه و امکانات. معلم رکن اصلی است آموزش و پرورش وقتی می تواند تحول در درون خود ایجاد کند که معلم با انگیزه و مهارت های حرفه ای مورد نیاز در اختیار داشه باشد. تلاش ما برای این هدف این است که در بین معلمان ایجاد انگیزه و تقویت مهارت حرفه ای را داشته باشیم.

او درباره از انتصاب مشاور اقتصادی‌اش گفت: مهمترین اولیوت آموزش و پرورش نیروی انسانی است. این رفتار معلم است که شخصیت دانش اموز را شکل می دهد. به همین دلیل اولویت شماره یک ما رفاه معلم است. مشاوری را منصوب کردیم برای اقتصاد آموزش و پرورش و رفاه معلمان. وظیفه او فعال کردن فروشگاه های فرهنگیان، امور رفاهی فرهنگیان و ... است. همچنین برنامه هایی درباره ساماندهی مدارس غیرانتفاعی دارد. 

 

تعطیلی پنج شنبه ها

او درباره تعطیلی پنجشنبه ها گفت: با توجه به اینکه سازمان دهی معلمان و مدارس به واسطه پروژ مهر از شش ماه قبل آغاز شده، پنج شنبه هادر سال تحصیلی جدید تعطیل است اما تیمی را مامور کردیم تا برای فعال کردن مدارس در روز پنج شنبه جنبه های مختلف را بررسی کنند.

فانی در پاسخ به این سئوال که آیا شما به عنوان وزارت معرفی می شوید، گفت: بر اساس صحبتی که روز نخست با دکتر روحانی داشتم نظر همین است که در ادامه خدمت در آموزش و پرروش بمانم اما نظر آقای رییس جمهور در روزهای باقی مانده مهم است.

 

راهیان نور باید ایمن شود

در بخشی از نشست خبری،‌ از فانی درباره اردوهای راهیان نور پرسیده شد. او در پاسخ گفت: اردوهای راهیان نور مفید است. اما باید ان را امن کنیم. ایمن سازی اردوها جزو دستورالعمل های ماست. این ممکن است کار ما را کمی کند، کند، اما ایمن سازی مهم است. مردم فرزندانشان را دست ما سپرده اند و باید از انها حفاظت کنیم.

 

کسر بودجه، میراث دولت گذشته برای آموزش و پرورش

سرپرست وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره کسر بودجه گفت: کسر بودجه، یکی از میراث های دولت قبلی برای این دولت است. اما یکشنبه لایحه ترمیم بودجه در دولت تصویب شد. امیدواریم با کمک مردم و دولت بتوانیم سال ۹۲ را سپری کنیم و فشار به مردم وارد نشود.

او همچنین درباره پولی که برخی مدارس از والدین می گیرند گفت: مدرسه هزینه دارد. یک سال و نیم است که آموزش و پرورش نتوانسه پولی وارد مدارس کند. البته ما در همین مدت با دولت هماهنگ کردیم ۵۰ میلیارد تومان سرانه به مدارس بدهند. تا ۲۰ شهریور این سرانه به دست مدیران مدارس می رسد. البته قسط اول سرانه است. تلاش می کنیم در طول سال پول بیشتری به مدارس بدهیم. 

فانی گفت: به هرحال مدرسه باید اداره شود. اولیا اگر کمک نکنند کار مدرسه مختل می شود. باید مردم کمک کنند تا به تدریج بازسازی کنیم بودجه را. 

یکی از خبرنگاران از فانی درباره شهریه مدارس غیرانتفاعی پرسید. او گفت: مدارس ما یا ۱۰۰ درصد ما دولتی است یا کلا غیر دولتی. طبق آماری که داریم ۵۰۰ هزار صندلی خالی در مدارس غیر دولتی است. این ظرفیت های خالی باید به بوسیله دانش آموز پر شود. باید برنامه ریزی کنیم برای پر شدن این مدارس؛ مثلا ۷۰ درصد را مردم بدهند ۳۰ درصد را دولت و یا برعکس. این یک تفکر جدیدی است در اداره مدارس و باید بررسی شود. 

 

۶-۳-۳ به معنی اجرای سند تحول نیست

او همچین در پاسخ به سوالی درباره اجرای سند تحول و ساختار ۶-۳-۳ گفت: اجرای ۶-۳-۳ - به معنی اجرای سند تحول نیست این درست نبود که ۶-۳-۳ را به عنوان سند تحول بیان کردند. ۶-۳-۳ ساختار آموزشی است که محتوای سند تحول در این ساختار شکل می گیرد و متاسفانه ساختار شتابزده شروع به کار کرده است.

او همچنین گفت: من به نحوه روش اجرایی سند تحول انتقاداتی دارد. روش اجرایی؛ هر برنامه ای بخواهد شکل بگیرد چند تا پیش نیاز دارد؛ کتاب، معلم و فضای اموزشی. در اجرای سند نیروی انسانی خوب دیده نشده بود. امسال اصلاحاتی در کتاب های درسی صورت گرفته. فضای اموزشی هم مشکل داشتیم و اما یک جوری حلش کردیم.

 

هوشمندسازی باید نرم افزاری شروع شود

سرپرست وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره هوشمندسازی مدارس گفت: مطالعات تطبیقی بنده از ۵۰ کشور جهان نشان می دهد کشورهایی که از سر سخت افزار وارد هوشمندسازی شده اند شکست خورده اند اما آنهایی نرم افزاری بوده اند موفق بوده اند. ما موافق به شدت هوشمندسازی هستیم. اما ابتدا باید تولید محتوا کنیم و معلمانمان مهارت بدست بیاورند. سپس در مدارس هزینه کنیم. اما باید مهارت معلمان را افزایش دهیم.این مدل نه فشار به معلمان و و نه به والدین وارد می کند.

او همچنین درباره اجرای طرح هایش گفت: این حرفهایی که من می زنم برای سال بعد است. کار سال تحصیلی جدید از ۶ ماه پیش شروع شده.

 

به عنوان وزیر معرفی می شوم

خبرنگاری از فانی درباره معرفی اش به مجلس به عنوان وزیر آموزش و پرورش پرسید. او درپاسخ چنین گفت: صحبتی که داشتیم روز نخست با دکتر روحانی؛ نظر همین است که در ادامه خدمت در اموزش و پرروش بمانم. اما نظر آقای رییس جمهور در ادامه مهم است

 

رتبه بندی معلمان باید اجرا شود

یکی از سوالات از سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره نظام رتبه بندی معلمان بود. او دراین باره گفت: رتبه بندی یک دیدگاه مترقی است در اموزش و پرروش. معلمان باید رتبه بندی شوند چیزی که در دانشگاه هم داریم. یکی از تاکیدات خود بنده در مطالعاتی که قبلا داشتم همین است. اما بحث رتبه بندی چیزی نیست که به سرعت انجام شود. طرحی که مجلس دنبالش است کلیاتی است و ما هم استقبال می کنیم. 
نظام رتبه بندی 

او گفت: اما مهمتر از کلیات تنظیم آیین نامه اجرایی رتبه بندی است. چون نظام ارزیابی حرفه ای معلمان است. این یک کاری است که در بعضی کشورهای دنیا انجام می شود. البته رتبه بندی، ‌ارزیابی،‌ اموزش و حقوق معلمان باید هم راستای با هم پیش برود.