طرح جدید ارزشیابی در کلاس درس دارای مراحلی به شرح زیر میباشد :
1) تعیین فعالیتهای هر دانش آموز و ارائهی بازخورد به آنها : هنگامی که معلم به سؤال جدی در مورد عملکرد دانش آموز میپردازد او را به تلاش بیشتر ترغیب میکند معلم میتواند به صورت فردی یا گروهی فعالیتهای خارج ازکلاس را برای دانش آموزان تعیین کرده و سپس اطلاعات جمع آوری شده و نتایج کار آنان را در پوشههای کار جمع آوری کند .
2) توصیف : معلم با بررسی مجموعه عملکرد هر دانش آموز و با توجه به ملاکهایی هم چون میزان تلاش و پشتکار برای حل مسئله و یا کشف حقیقت ، ارج نهادن دانش آموز و اطلاعات جمع آوری شده و استخراج قوانین و قواعد از اطلاعات مشابه ارزش تلاش در جهت یادگیری را برای دانش آموزان توصیف میکنند .
3) ارزش گذاری : ارزش گذاری به این نکته اشاره میکند که معلم هنگام طرح سؤالات ، تعدادی از سؤالات را به پاسخهایی دقیقاً مطابق با آن چه مورد نظرش است اختصاص میدهد و تعدادی از سؤالات را آن گونه طرح میکند که دانش آموز بتواند راه حل جدید احتمالی را ارائه کند . هم چنین این سؤالات میتواند با تأکید بر مسائل زندگی دانش آموزان باشد . در این حالت معلم برای راه حلهای جدید و نظرات و تفکرات دانش آموزان نیز ارزش قائل شده است .
4) گزارش پایانی : در این مرحله ضمن ارائهی کارنامهای که شامل نمرات دانش آموز است گزارش توصیفی از نحوهی تلاش و برای رسیدن به نمرات ارائه میشود که این تصویر روشنتری از فرایند روشنتری از فرایند رشد دانش آموزان و خصوصیت او را فراهم میکند .