طرح جدید ارزشیابی در کلاس درس دارای مراحلی به شرح زیر می­باشد :

1)   تعیین فعالیت­های هر دانش آموز و ارائه­ی بازخورد به آنها : هنگامی که معلم به سؤال جدی در مورد عملکرد دانش آموز می­پردازد او را به تلاش بیشتر ترغیب می­کند معلم می­تواند به صورت فردی  یا گروهی فعالیت­های خارج ازکلاس را برای دانش آموزان تعیین کرده و سپس اطلاعات جمع آوری شده و نتایج کار آنان را در پوشه­های کار جمع آوری کند .


2) توصیف : معلم با بررسی مجموعه­ عملکرد هر دانش آموز و با توجه به ملاک­هایی هم چون میزان تلاش و پشتکار برای حل مسئله و یا کشف حقیقت ، ارج نهادن دانش آموز و اطلاعات جمع آوری شده و استخراج قوانین و قواعد از اطلاعات مشابه ارزش تلاش در جهت یادگیری را برای دانش آموزان توصیف می­کنند .


3)  ارزش گذاری : ارزش گذاری به این نکته اشاره می­کند که معلم هنگام طرح سؤالات ، تعدادی از سؤالات را به پاسخ­هایی دقیقاً مطابق با آن چه مورد نظرش است اختصاص می­دهد و تعدادی از سؤالات را آن گونه طرح می­کند که دانش آموز بتواند راه حل جدید احتمالی را ارائه کند . هم چنین این سؤالات می­تواند با تأکید بر مسائل زندگی دانش آموزان باشد . در این حالت معلم برای راه حل­های جدید و نظرات و تفکرات دانش آموزان نیز ارزش قائل شده است .


4) گزارش پایانی : در این مرحله ضمن ارائه­ی کارنامه­ای که شامل نمرات دانش آموز است گزارش توصیفی از نحوه­ی تلاش و برای رسیدن به نمرات ارائه می­شود که این تصویر روشن­تری از فرایند روشن­تری از فرایند رشد دانش آموزان و خصوصیت او را فراهم می­کند .