الف- در مدارس هوشمند معلمان می توانند با استفاده از بانک های اطلاعاتی و برنامه های نرم افزاری و غیره درس های جدیدی را با توجه به نیازها و علائق دانش آموزان طراحی کنند یا این که درس های موجود را تغییر دهند و اصلاح کنند، بنابراین محتوای آموزشی درس ها در این مدارس تا حدودی با مدارس دیگر متفاوت خواهد بود.
ب- دانش آموزان این مدارس خود سرعت یادگیری شان را تعیین می کنند. همچنین، در این مدارس، ساعات یادگیری محدود به ساعات مدرسه نیست و دانش آموزان در هر لحظه که اراده کنند کلاس های دلخواهشان را از طریق برنامه های رایانه ای یا ارتباط از راه دور در اختیار خواهند داشت.
ج- نقش معلمان در این مدارس تا حدود زیادی از آموزش و ارزشیابی دانش آموزان به پیگیری آموزش شخصی آنان تغییر می یابد و در نتیجه فرصت و فراغت بیشتری برای رسیدگی به برنامه های رشد و بالندگی حرفه ای خود (مطالعه، ارتقاء سطح علمی و بهبود مهارت های تدریس و ...) خواهند یافت.
د- در این نوع مدارس، دانش آموزان اغلب بجای کیف های پر از کتاب های حجیم، با رایانه های کیفی (lab top) در سر کلاس درس حاضر می شوند.
ه- ارزشیابی از دانش آموزان در مدارس هوشمند به جای این که در مقاطع و نوبت های فاصله دار (در پایان هر فصل یا هر ترم و ...) صورت پذیرد، همه روزه و به طور مداوم انجام می شود و تعدادی از این آزمون ها هم به صورت on line واز راه دور می باشند.
و- در این مدارس، دانش آموزان هنگام ورود و خروج از مدرسه، با کارت دیجیتالی که در اختیار دارند، والدین خود را از ساعت آمد و رفتنشان، آگاه می کنند(فرستادن SMS از طریق سیستم اتوماسیون مدرسه). والدین دانش آموزان نیز می توانند با یک آموزش ساده به سیستم ارزشیابی مدرسه متصل شوند و به این وسیله از وضعیت و روند پیشرفت تحصیلی فرزند خود آگاهی یابند. معمولاً در این مدارس روزانه در پایان ساعات کلاسی یک E-Mail از طرف مدرسه جهت آگاهی والدین از وضع تحصیلی فرزندانشان در آن روز، برای آنها فرستاده می شود.
ز- از آنجایی که پاره ای از فعالیت های مرسوم در مدارس دیگر در این مدارس به کمک فناوری اطلاعات کاهش می یابد، کمیت و کیفیت تعاملات بین دانش آموزان، معلمان و والدین ارتقاء می یابد و در نتیجة هم افزایی حاصل از تعاملات این سه گروه، امکان ایجاد شرایط یادگیری بهتر برای دانش آموزان فراهم می شود.
هدف از ایجاد این گونه مدارس عبارت است از:
- رشد همه جانبه دانش آموزان (ذهنی، جسمی، عاطفی و روانی)؛
- ارتقای توانایی ها و قابلیت های فردی؛
- تربیت نیروی انسانی متفکر و آشنا به فناوری؛
- افزایش ارتقا و مشارکت مردمی؛
مزایای مدارس هوشمند
1- در مدارس هوشمند رایانه جایگزین تخته سیاه می شود و CD جای دفتر مشق را میگیرد. دانشآموزان میتوانند از طریق اینترنت اطلاعات بسیاری را درباره هر موضوع که بخواهند به دست آورند. در این سیستم معلم و شاگرد هر دو تولید محتوای الکترونیکی و درس را به صورت CD ارائه میکنند.
2- در این مدارس، آموزش منحصر به معلم نیست و دانشآموز نقش اساسی در آموختن مباحث علمی دارد. دبیران با استفاده از محتوای درسی الکترونیکی موجب تفهیم بهتر مطالب درس و صرفهجویی در وقت میشوند و دانشآموزان هم این فرصت را دارند که توانایی و قابلیت های خود را آشکار کنند و به تولید محتوا روی آورند.
3- در مدارس هوشمند معلمان میتوانند به جای اینکه تلاش کنند خودشان پاسخی برای پرسش های دانشآموزان پیدا کنند، از آنها بخواهند پاسخ پرسش هایشان را در رایانه پیدا کنند و برای بقیه بگویند.
4- ارتباط والدین با مدرسه، از طریق رایانه امکان پذیر است و این گونه می توانند با مدیر یا معلمان مدرسه ارتباط برقرار کنند و از وضعیت تحصیلی فرزند خود آگاه شوند.
5- کتابخانه این مدارس، یک کتابخانه الکترونیکی است و دانشآموز میتواند به صورت Online از آن استفاده کند. محیط های گفتوگو، بحث و پرسش و پاسخ به صورت همزمان و ناهمزمان در این مدرسه فعال است.